Thursday, 27 October 2011

Tragedi 2002 (kisah sedih)

Pada bulan jun 2002 dulu,10 telah belalu,satu tragedi yang tak pernah sya lupakan dalam hidup.Dimana kmi kehilangan seorang ahli keluarga kmi iaitu nenek sya. Tragedi ini berpunca daripada satu kemalangan jalan raya yang berlaku di kawasan Tatau. Yang melibatkan kmi satu keluarga. Ketika itu kmi sekeluarga dalam perjalanan pulang ke btu dari kapit. Selepas bercuti untuk hari gawai.
Sya juga kurang mengetahui apa yang terjadi ketika kemalangan itu berlaku. Yang sya ingat sya sedar kan diri waktu sampai di Hsptal Btu. Ketika itu,ada sekeluarga yang membwa sya adk beradik pergi ke Hospital..manakala fmily sya yg lain dbwa menggunakan ambulance. smpai sja d hospital maybe sya org pertama yg sedarkan diri..sebab dlm kemalangan tu,hanya sya seorang saja yg tidak mengalami kecederaan. Adik sya kedua dua kaki dia patah,kakak sya dahi dia terluka,mumy sya tangan dan kaki dia yg patahh,ddy sya kaki dia patah ,datuk sya hanya terluka dibhgian muka dan nenek sya dikatakan meninggal di tempat kejadian. 
Semasa kejadian itu berlaku,ddy sya membrtau bhwa nenek sya sempat mengumpulkan kami sekeluarga yang sudah pengsan..tetapi akhirnya dia pula yang meninggal. Kemalangan in i berpunca drpa sebuah kereta saga berwarna hitam yang memandu dari arah bertentangan kerana mabuk. Dan kemalangan ini pernah kluar d surat khabar. Ada yang mengatakan kemalangan ini sangat teruk,dan ramai yang tidak percaya yang kmi masih selamat.
Tba dihospital,kmi sekeluarga diasingkan,apabila sya dan kakak sya tersedar, majikan ddy sya membwa kmi berdua untuk melihat keadaan fmily yang lain.. Sangat menyedihkan..semua nya tidak sedarkan diri..antara fmily sya,mumy sya mdapat kecederaan yang sangat serius..kemudian dia dibwa ke hospital kuching..
Beberapa hari kemudian, sya dan adk beradk sya dibnarkan untuk pulang tp waktu itu sya tidak teringat kan fmily yg lain,yg sya ingat nenek sya meninggal dan saudara mara sebelah ddy membwa sya dan adk beradk lain ke kapit,kerana nenek sya akan dikembumikan disana. Waktu itu smua fmily sya berada di tempat sendiri. Ddy sya masih di hspita Btu kerana kakinya yg patah,mumy sya kat kuching.
Yang sedihnya tak de org yang menjaga ddy sya di btu ketika itu.
Setelah beberapa bulan berlalu,kmi adk beradk djaga oleh aunty sya..dan ddy sya dpt pulang kermh dan beberapa minggu selepas itu mumy sya pula pulang ke rmh..kasihan btul waktu itu..Mumy dan Ddy tak dpt bekerja. Syukurlah sekarang,dengan berkat tuhan yang sangat berkuasa semuanya pulih seperti sedia kala..mumy dan ddy sya juga sembuh..dan dpt bekerjA..
Dan kejadian ini lah yang selalu mengingatkan sya kpd nenek sya. Kalau lah sya tau umur dia tidak bgtu lama..akan sya peluk dan cium dia,dan takkan sya lepaskan. Nenek maafkan sya kalau slama ini sya tidak bgtu baik kpd nenek.. I miss u so much.. :'(

Thx for reading,don't forget to like

No comments:

Post a Comment